ActiviteitenKledingMannenVrouwen

G-1000 een veelzijdige en ventilerende stof

De G-1000-stof van Fjällräven was de innovatie van de oprichter van het merk, Åke Nordin, die op zoek ging naar een duurzame, maar toch veelzijdige en ventilerende stof die lang meegaat en bestand is tegen de slijtage van buitenactiviteiten.

G-1000 contstant in ontwikkeling.

Om het materiaal verder te versterken en weerbestendig te maken en veelzijdig, experimenteerde hij door een mengsel van bijenwas en paraffine toe te passen. Met behulp van de föhn van zijn vrouw Elisabeth bracht hij de wasmix aan op de stof. Het resultaat was een waterafstotend maar toch ademend materiaal met een enorme slijtvastheid. Åke noemde de stof G-1000 en de impregnering Greenland Wax. Sinds het eerste kledingstuk in 1968 werd gemaakt, is de G-1000 voortdurend ontwikkeld. Tegenwoordig zijn alle nieuwe G-1000-producten gemaakt van duurzaam G-1000 Eco, van biologisch katoen en gerecycled polyester. Met de nieuwe G-1000 Lite Eco Stretch gebruikt in Vardag broeken, introduceert Fjällräven nu een lichtere en rekbaarder versie. De klassieke look is voor het dagelijks leven. Met slijtvaste, veelzijdige materialen en ontwerpen gemaakt voor beweging, zijn deze producten klaar voor dat kleine extra avontuur om de hoek. Dat is wat Vardag een gemakkelijke keuze maakt.

Het belang van emotionele duurzaamheid.

Veel outdoor bedrijven weten hoe ze duurzame kleding en uitrusting moeten maken. Maar hoe duurzaam zijn deze producten als ze na een jaar verouderd aanvoelen en in de kast belanden? Helemaal niet erg duurzaam als je Christiane Dolva Törnberg, Head of Sustainability bij Fjällräven, vraagt: “Wat heb je aan een kledingstuk wat gemaakt is met werelds meest duurzame stof, als het na een jaar niet meer gedragen wordt? De CO2-voetafdruk die nodig was om het te produceren, wordt op geen enkele manier gecompenseerd door het aantal keren dat het werd gebruikt. Het heeft emotionele duurzaamheid nodig om een ​​kledingstuk te zijn dat je lang wilt bewaren en gebruiken, en misschien zelfs wilt doorgeven aan de volgende generatie. ”

De ecologische voetafdruk.

Een recent gepubliceerde studie van Mistra, de Zweedse Stichting voor Strategisch Milieuonderzoek, heeft een aantal serieuze cijfers gepresenteerd over de correlatie tussen de levenscyclus van een kledingstuk en de ecologische voetafdruk van de productie. Het bevestigde onder meer dat een designbeleid met een lange levensduur als kern, iets dat Fjällräven sinds begin jaren 60 toepast, een groot effect heeft op de duurzaamheid van een kledingstuk. “Als je de ecologische voetafdruk van bijvoorbeeld een gemiddelde jas meet en stelt dat de gemiddelde jas een ecologische voetafdruk heeft van ongeveer 20 kg CO2-eq., Kun je die som delen door het aantal keren dat die jas wordt gedragen om een meting van hoe die CO2-voetafdruk goed benut is. Volgens het onderzoek van Mistra gebruikt de gemiddelde Zweedse persoon ongeveer 140 keer een gemiddelde jas. Dat is dus zijn levenscyclus. Maar als die persoon de jas twee keer zoveel gebruikt, wordt de ecologische voetafdruk bijna gehalveerd. Dit bevestigt de waarde van wat we doen bij Fjällräven en waarom we ernaar streven om producten te maken die al jaren favoriet zijn”, besluit Christiane.

De gebruiker.

Zo heeft de Fjällräven-gebruiker Lars-Erik een absolute favoriet: een oude Fjällräven Anorak uit de jaren 80 die hij nog steeds gebruikt en die zeker meer is gedragen dan alleen een gemiddeld jack.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button