Kamperen

De kunst van goed slapen in een tent.

Kamperen onder een fonkelende sterrenhemel, met op de achtergrond natuurgeluiden fungerend als slaaplied. Het klinkt als een magische ervaring. Maar de realiteit van slapen op de grond en in de buitenlucht – waarin geluiden in de stille nacht toch een stuk harder klinken dan verwacht – kan die droom letterlijk uiteen doen spatten. Coleman verzamelde daarom een aantal tips & tricks voor een goede nachtrust in de natuur.

1. EEN STRATEGISCHE PLEK
Waar je de tent opzet heeft een grote invloed op je nachtrust. In de zomer is het verstandig om een schaduwplek uit te zoeken, maar plaats de tent liever niet direct onder een boom. Want bomen huizen vogels, wat de kans op geluidsoverlast vergroot. Er bestaat daarbij de kans dat de vogels op de tent poepen, wat weer een hoop schoonmaakwerk oplevert bij het inpakken. Naast vogels in bomen, is het ook verstandig vijvers en sloten met kikkers zoveel mogelijk te mijden. Deze nachtelijke kwakers kunnen je nachtrust flink verstoren. Alhoewel klanken uit de natuur toch echt onderdeel van de kampeerervaring vormen, kan het geen kwaad om oordoppen mee te brengen. Zo weet je zeker dat je goed kunt slapen bij onverwachte geluidsoverlast.

2. DE ONDERGROND
Denk er aan dat de ondergrond van de campingplaats niet schuin afloopt en vrij is van stenen en takken. Op een vlakke ondergrond is het aangenaam liggen en krijg je geen last van je rug.

3. DE TENT
Hoe mooi de zonsopkomst ook is, er zijn dagen dat je liever wat langer zou willen blijven liggen. Want de eerste zonnestralen wekken je in de zomermaanden soms zelfs al om zes uur ‘s ochtends. De revolutionaire BlackOut Bedroom® technologie van Coleman biedt in dit geval uitkomst, want deze volledig verduisterde slaapcabine houdt voor 99% daglicht tegen. De verschillende modellen BlackOut Bedroom® tenten zijn geschikt voor twee tot en met zes personen en verkrijgbaar vanaf € 119,99. Oak Canyon 4 € 499,99 Spruce Falls 4 € 379,99 Chimney Rock 3 Plus € 239,99

 

 

4. HET LUCHTBED
Om een stijve nek en rug te voorkomen is het tevens belangrijk niet direct op de koude grond of een te dun matje te gaan liggen. Geld besparen op het comfort van een luchtbed zal je nachtrust meer kwaad dan goed doen. De Insulated Topper Airbeds van Coleman weren de optrekkende kou. De luchtbedden zijn sterk en zorgen ervoor dat je zonder rugklachten thuis komt. De Insulated Topper Airbeds van Coleman zijn verkrijgbaar vanaf € 79,99.

 

5. DE SLAAPZAK
Er is niets zo vervelend dan wakker worden van de kou. Investeer
daarom in de juiste slaapzak en laat je keuze afhangen van waar
en wanneer je gaat kamperen.
Er zijn twee typen slaapzakken te onderscheiden, de deken- en
de mummy modellen. De deken slaapzak ritst volledig open en
kan daarmee ook als – je raadt het al – deken worden gebruikt.
Dat maakt deze modellen voornamelijk geschikt voor een warm klimaat of voor slapers die het ‘s nachts snel heet hebben. De mummy modellen zijn op hun beurt uitermate geschikt voor koude nachttemperaturen. Let bij de keuze op het temperatuurbereik, een kenmerk dat bij de productomschrijving genoemd wordt en waarmee je goed kunt beoordelen welke slaapzak geschikt is voor de huidige weersomstandigheden op jouw bestemming. Het assortiment van slaapzakken van Coleman is geprijsd vanaf € 47,99.
EXTRA TIP: warm de slaapzak van te voren op door gekookt water in een hittebestendige waterfles te schenken, welke vervolgens fungeert als warmtekruik.

6. ETEN EN DRINKEN
Vermijd zware maaltijden voordat je gaat slapen en eet niet te veel suikerhoudende producten. Wanneer je met een volle maag naar bed gaat is het lichaam ‘s nachts nog zo druk bezig met het afbreken van voedsel, dat échte ontspanning lastig blijkt. Ook met een volle blaas lig je minder lekker en na een nachtelijke plaspauze op de camping kan het lastig zijn weer in slaap te raken. Nuttig vlak voor het slapen gaan, naast suikers, ook geen alcohol en cafeïne, want deze stoffen verstoren eveneens de tweede helft van de slaapcyclus.
EXTRA TIP: drink een kopje kalmerende kamille of lavendel thee. Er is namelijk wetenschappelijk aangetoond dat onze hersenen het drinken van een warme drank herkennen als een teken om te gaan slapen.

Voor meer informatie ga naar de site van Coleman.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close