Fietsen

3 Trends van de E-Mountainbike.

De triomfantelijke groei van de e-mountainbikes is ononderbroken: ondertussen verkopen dealers meer e-MTB’s dan spier aangedreven “mountainbikes”. Het aandeel e-mountainbikes was in 2019 indrukwekkend 63 procent. Een niche is een trend geworden waarvan het hoogtepunt nog lang niet is bereikt.

De fiets is booming tijdens de coronacrisis – en daarmee expliciet e-mountainbikes.

De e-mountainbike is perfect voor vakanties.

Omdat in deze tijden, waar vakanties thuis of dichtbij worden doorgebracht, speelt de e-mountainbike zijn sterke punten: hij is perfect geschikt voor offroad-verkenningen zonder spijt, zijn robuustheid biedt veiligheid, zelfs op nat en glad terrein.

En omdat het vakantiegeld vaak onaangetast bleef, schrikken zelfs de hoge prijzen niet al te veel af. Een ontwikkeling die ons ook in 2021 zal vergezellen. Er zijn veel aanwijzingen dat het belang van e-MTB’s zal blijven groeien.

Uitbreiding van het ecosysteem E-MTB

Je kunt e-mountainbikes (en hun berijders) leuk vinden of niet, maar bijna niemand kan ontsnappen aan de economische verleidingen die ermee gepaard gaan. Er wordt momenteel een ecosysteem opgebouwd rond e-mountainbiken:

Toerisme: E-MTB’s hebben een eigen infrastructuur nodig, en steeds meer (berg) regio’s passen zich hierop aan en rekruteren specifiek de meest welvarende e-Mountainbikers. Er is veel te adverteren: laadfaciliteiten, veilige opslagfaciliteiten, speciale rondleidingen voor het hele gezin. Maar veel regio’s in Oostenrijk en Zwitserland – wie verrast? – zijn minder preuts dan in Duitsland, waar e-mountainbikers vaak nog als onaangename gasten worden beschouwd.                                    Rent-a-E-MTB: Veel lokale fietsdealers ontdekken een lucratieve bijzaak in de verhuur van e-mountainbikes. De dagprijzen liggen tussen de 40 en 65 euro, maar met de huidige grote vraag kan dit de moeite waard zijn. Daar is niet iedereen blij mee: de vaak onervaren, slecht uitgeruste E-MTB dagtoeristen zijn een doorn in het oog van veel andere bergsporters.
Proefopleidingen: Ook de proefopleidingen en rijtechniekcursussen speciaal ontworpen voor e-mountainbikes zijn erg gewild en zijn vaak weken van tevoren volgeboekt.
Tijdschriften, literatuur en portalen: als je stopt bij de stationskiosk voor de plank met de fietstijdschriften, vind je tal van goed uitgevoerde E-MTB-publicaties: “biking e-mtb” “,” E-mountainbike “of “EMTB” biedt ook veel geweldige professionele artikelen en E-MTB-tests op internet met geavanceerde puntensystemen (van “zeer goed” tot “uitstekend”) voor een groeiende doelgroep.

E-mountainbike als alledaagse fiets.

In veel steden in Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is het al te zien: E-mountainbikes worden niet alleen gebruikt voor tochten door de bergen, maar ook op weg naar het werk of om te winkelen. Deze ontwikkeling zet zich waarschijnlijk door in 2021. Hiervoor zijn twee belangrijke redenen: E-MTB’s bieden een aangename robuustheid het hele jaar door, wat ook in het wegverkeer gewaardeerd wordt (“SUV op twee wielen”). Met hun geweldige uiterlijk zijn e-mountainbikes ook een statussymbool geworden waar mensen graag mee pronken. Het lijkt: hoe duurder, hoe beter.

Sommige fabrikanten reageren al op de trend naar de E-MTB-fiets voor dagelijks gebruik. De Liteville 301 CE biedt bijvoorbeeld niet alleen een lichtsysteem en gsm-houder, maar kan ook eenvoudig worden aangevuld met spatborden. En dan is er nog een laatste, kleine trend: de bel. Sterker nog: steeds meer (e-) mountainbikers rijden met een belletje. Omdat het voller is geworden, zelfs op afgelegen paden. We vinden: alles dat wederzijds respect dient, is een goede zaak.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button